lördag 4 april 2009

Äntligen agilityvår!

Välkommen till Anferlos nya blogg!
Bad Felicia att hon skulle skaffa en "hundblogg" och skriva om sin träning med hundarna. Visst, sa hon, men jag vill inte ha en likadan blogg som du! Sagt och gjort, en timma senare visar hon mig sin nya blogg och den är hur tjusig som helst! Jag vill också ha en sådan! Och här är den, Anferlos blogg i ny skepnad!

Årets andra agilitypass
Äntligen har våren kommit på allvar! Idag har vi haft ca 18 grader varmt! Det är först den sista veckan som vädret har tillåtit agilityträning. I måndags tog jag först bilen till skogen och gick två korta rundor. Först en sväng med Bozz, Power och Yippi. Sedan satte jag Power och Bozz i bilen och tog med mig Yippi, Yla och Yelly. Blev en bra lösning då Yla löper och Yelly gjorde sitt första besök i stora skogen. På vägen tillbaka från skogen svängde vi in på klubben för lite träning av hoppteknik, slalom och kontaktfält. Power kändes jättefin och kontaktfälten satt där de skulle! Yelly fick komma ut för lite miljöträning. Vi han med både ett besök i förrådet och en visit i klubbstugan.


Agility- och utställningsträning
Årets första torsdagsträning bjöd på ett härligt vårväder! I vanliga fall är jag med Lovisa i stallet på torsdagarna, men en förkylning satte stopp för det den här veckan. Lovisa fick vara hemma och ta det lugnt och jag kunde träna agility tillsammans med gänget på klubben. Kul! Körde samma bana två gånger med Power och matte var betydligt mer ringrostig än han! Några missförstånd blev det och dessa tar jag på mig helt och hållet. Han försöker verkligen alltid att göra rätt! Har haft kontakt med en hel del hundar och andra djur under mitt liv, men aldrig känt en sådan samhörighet och gemenskap med något förut. Han betyder verkligen något speciellt för mig!


Yla var med och fick lite utställningsträning på bordet. Två "domare" tittade och kände på henne. Hon är väl inte direkt road av det, men hon uppför sig bättre och bättre. Skall utställningsträna henne och Fiffi en hel del de närmsta veckor, då båda skall ställas ut i maj. Skall även gå en handlingskurs på fem sammankomster med början den 27 april. Nyttigt för både mig och hundarna!

Trädgårdsträning
Idag har jag, trots det fina vädret, mest varit inomhus. Alldeles för mycket att göra för att hinna gå ut! Hundarna har turats om att vara i trädgården och Felicia och Erik har promenerat med dem i omgångar. Själv har jag städat, tvättat och gjort klart en massa små ogjorda projekt. Har bland annat fotat några av hundarna och lagt ut nya bilder på vår hemsida. Plockade också ut några hinder i trädgården och tränade lite med Yla. Smidigt att kunna träna hemma när löptikar inte får vara på klubben och träna! Har inte kört alls mycket agility med henne, men lagt ner en del grundträning. Det har gett bra resultat! Inga problem att handla henne över två hinder och in i slalom, fast vi aldrig tränat det tidigare. Duktig flicka! Det är just det här som jag tycker allra mest om med hundträning. Att påbörjar träningen med en unghund och successivt kunna öka svårighetsgraden och få följa utvecklingen utan stora förväntningar på resultat. Vid träningen av mer rutinerade hundar är det lätt att ställa för höga krav på både sig själv och hunden, vilket lätt leder till att man blir besviken och känner sig misslyckad.


Har också utställningstränat Yla och Fiffi en stund var. Inga problem på varken marken eller bordet så länge vi är själva på planen.... Båda är duktiga och sköter sig bra! Skall bli intressant att se om det fungerar lika bra på första träffen på handlerkursen!

Nej, nu är det dags att sova för länge sedan!
Ha det gott!
Annette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar