måndag 24 augusti 2009

Agilityhelg

Nässjö
Helgen har gått helt i agilityns tecken! På lördagsmorgonen var vi trötta, men lyckades till slut pallra oss upp och komma iväg till Nässjö. Inte nog med att vi kom lite sent hemifrån, nya vägen till Nässjö var avstängd så det var bara att ta den gamla vilken tog betydligt längre tid. När vi kom fram var domargenomgången påbörjad och därefter skulle vi banvandra. Hade bytt till fotbollsskor i bilen på vägen, så det var bara att skutta ur bilen och springa och kolla startnummer. Självklart startade vi i början, jag som startnummer fyra och Lovisa som nummer sju! Tur att Erik var med och kunde börja värma upp hundarna medan vi banvandrade!

Yippi:
I agilityklassen tog hon inte platten (var av äldre modell med tungt släp) så jag satte henne framför den och lyfte själv på släpet och då gick hon igenom = DQ. Hon strulade även lite i slalom.
I hoppklassen krånglade det i slalomen (stod nära bankanten och domaren nära slalomingången) så då gjorde jag som jag planetrat att göra om hon strulat i slalom, jag valde en rolig väg ut från banan. Då sprang hon på bra!
Tycker att jag ser små framsteg för varje start! Kul!

Yla:
I agilityklassen fick vi fem fel på nedfarten på A-hindret. Kul att hon har bråttom och vill framåt! Bara att jobba vidare på att befästa hennes kontaktfältsbeteenden!

I hoppklassen fick hon fem fel när hon gick hon in rätt i slalomen men sedan bara fortsatte utmed. Tog om och då tog hon hela.
Jättenöjd med Ylas insats! Hon var väldigt lyhörd och lättstyrd. Bara att jobba vidare!

Ett stort GRATTIS till Lovisa och Bozz som tog sista pinnen i agilityklass I och därmed blev uppflyttade till ag II! Mycket välförtjänt framgång!

Tranås
Söndagen tillbringade vi i Tranås. Fyra lopp per hund = åtta lopp för min del. Känns i tantbenen idag!


Yippis resultat i kronologisk ordning
Ag Ia: Lite krångel i slalom men sprang för övrig på helt ok. Tog platten! Hennes bästa lopp i "karriären"!
Ag Ib: Vägrade två gånger på slalom men tog sedan hela slalomen i ok fart!!!! Yippi! Tog platten! Sprang på helt ok! Nytt personligt rekord i "Bästa loppet hittills i karriären"!

Ho Ia: Vägran på hinder 2 troligen p g a att två tidtagare stod väldigt nära hindret på landningssidan. Slalomstrul, men tog platten och hade bra fart på upploppet!
Ho Ib: 1 vägran på slalomen men tog den sedan med bra fart! Yippi igen! Sprang på helt ok.
Ännu ett nytt personligt rekord i " Bästa loppet...."!

Sammanfattning: Går bättre och bättre! Riktigt roligt att se framstegen och se hur tidsfelen krymper!Perfekt hund för mig som lika gärna kör ettan som trean!

Yla
Ag Ia: DQ! Segt lopp där hon vid ett obevakat tillfälle smet bakom ryggen på mig och for upp på balansen. Vände sig tillrätta och stod där så fint på kontaktfältet och bugade.... Kul att hon gillar balanshinder!
Ag Ib: DQ! Fel i slalom, tog om och då gick hon hela. Hoppade kontaktfältet på A-hindret. Jag valde att ta om och därav disken.

Ho Ia: DQ! Bra fart, fel i slalom vid första försöket men tar den vid andra försöket. Fastnar i platten och jag hinner då springa ifrån henne. Hon ser lite förvånad ut efter vurpan och springer förbi två hinder på utsidan innan hon samlar sig igen.Bryr mig inte om att ta om utan låter henne bara köra på som om ingenting hänt.
Ho Ib: Springer förbi andra hindret = v. Går ur sista portarna i slalom = 5 fel. Tar lite tid att rätta till felen vilket även ger oss tidsfel. Tog platten utan tvekan tros att hon fastnade i den i föregående lopp!
Sammanfattning: Fyra helt ok lopp. Mycket slalomfel med båda mina hundar, vilket jag till stor del tror berodde på att slalomen låg på samma ställe ca 1,5 meter från bankanten hela dagen. Satt dessutom en funktionär strax intell ingången vid två tillfällen. Helt nöjd med Ylas insats. Bara något litet småfel i varje klass är ett bra sätt att påbörja sin karriär. Vill absolut inte att hon skall börja plocka pinnar och vandra uppåt i klassena ännu. Det är vi inte redo för, men vi behöver tävlingsträna och det är precis vad vi gjort hela helgen!


En liten detalj som är rolig med Yla är att hon lär sig saker väldigt fort. Släpper man minsta lilla på ett kriterie så nappar hon direkt! Ta t ex det förbrisprungna hindret i sista klassen i Tranås. Tror jag kom sig av att jag låtit henne passera två hinder på upploppet efter tunnelvurpan i klassen före. Jag sprang förbi förra gången så då gör jag väl det nu också! Efter omtagning fanns inte några tendenser alls till att vilja springa förbi. Måste tänka efter och planera den hundens träning väldigt noga!

Ha det gott!
(Själv skall jag gå till jobbet!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar