söndag 21 juni 2009

Semester!

Äntligen...
har jag blivit utsläppt på grönbete! Hoppas på sex veckor med fint väder och avkopplande sysselsättning! Ser fram emot att kunna ta tag i träningen med hundarna. Har tyvärr blivit alldeles för lite av det den här försäsongen. Tid och ork har helt enkelt inte räckt till, även om viljan funnits där hela tiden. Frustrerande!


SM
Förra helgen var det dags för Eriks SM-debut. En till synes lite nervös husse lyckades komma runt lördagens hopplopp utan hinderfel men med dryga sex sekunders tidsfel. Loppan var seg och Erik lite otydlig i sin handling så loppet blev både vingligt och långsamt. Söndagens agilityklass gick riktigt bra fram till tre hinder från mål. Där kom Erik lite före i sin handling och styrde ut Loppan över fel hinder. Disk! Visst var det tråkigt att de diskade sig precis i slutet på ett för övrigt bra lopp, men det är ju egentligen just detta som är själva tjusningen med agility... Man måste vara ett med hunden hela loppet annars går det åt.......

För egen del var SM en upplyftande tillställning. Som åskådare kunde jag i lugn och ro slå mig ner på en stol och bara njuta! Fick verkligen se mycket bra agility, vilket var riktigt inspirerande. Kunde också konstatera att även den svenska eliten gör misstag på banan, vilket gav mitt dåliga agilitysjälvförtroende en putt i rätt riktning!

Blev dock lite fundersam över hur nästa SM kommer att gestalta sig. De nuvarande kvalreglerna kommer enligt mig att gynna de snabba "vinna eller försvinna-hundarna" gentemot de lite långsammare och "säkra" hundarna. Självklart skall de bästa hundarna kvala till SM, men vad gör en hund till en bra agilityhund? Är en hund med t ex 50% placering bland de 15% bäst placerade och resten disk bättre än en hund med t ex 80% nollade lopp? Jag har inget bra svar på den frågan och som tur är så behöver jag inte fundera över det heller om jag inte har lust. För även om det var hur trevligt som helst på SM, så fick det mig inte att längta efter att själv få vara med....

Nej, nu har det slutat regna så nu skall jag gå ut och ha semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar